16 lutego 2018

Jedźmy do Niepołomic!

Gdy Cię Kraków wkurzy, to zabieraj rolki, rower lub po prostu zdrowe nogi i ruszaj do Niepołomic. Nie będziesz się nudzić!

Odwiedziliśmy miasto zimą, zatem nie poznaliśmy całego spektrum atrakcji. Dla niezorientowanych i niezmotoryzowanych: z Krakowa jest całkiem niezłe połączenie autobusowe, a samo miasto zwiedza się pieszo.

park, Niepołomice, blisko rynku, Małopolska

Małopolska, urząd miasta Niepołomice

Małopolska,

Nasze pierwsze kroki skierowaliśmy do Muzeum Fonografii mieszczącego się w budynku Małopolskiego Centrum Dźwięku i Słowa. Muzeum jest miejscem najeżonym muzycznymi eksponatami z każdej epoki. Bardzo miłą niespodzianką jest sala odsłuchowa, w której posłuchaliśmy muzyki z płyt winylowych. Z resztą kolekcja winyli jest bardzo imponująca. Można spędzić tam mnóstwo czasu słuchając ulubionej muzyki, a także bajek czy kabaretów.

muzyka, Niepołomice, Małopolska, muzeum fonografii

Niepołomice, Małopolska, muzyka, fonografia

Małopolska, Niepołomice, muzyka, fonografia

Małopolska, muzyka, Niepołomice, fonografia

muzyka, fonografia, Niepołomice, Małopolska

Niepołomice, Małopolska, muzyka, fonografia

Niepołomice to także Izba Regionalna. Tę musimy odwiedzić następnym razem, bo w Muzeum Fonografii zabawiliśmy dłużej, niż zakładaliśmy i nie zdążyliśmy do niej.

Niepołomice, małopolska, Izba regionalna, tradycja, rzemiosło

Małopolska, Niepołomice, Izba Regionalna, tradycja, rzemiosło

Oczywiście niekwestionowaną atrakcją jest Zamek Królewski i znajdujące się w nim Muzeum Niepołomickie. Będąc w zamku, warto także odwiedzić znajdującą się na jego tyłach Osadę Podegrodzie zawierającą w pełni wyposażone chaty z sąsiednich wsi.

rycerz w lśniącej zbroi, Niepołomice, Małopolska, zamek

Niepołomice, zamek, Małopolska

Niepołomice, zamek, król Małopolska

Małopolska, osada, chaty, Niepołomice

Małopolska, Niepołomice, chaty, osada

Można również wybrać się do Planetarium i Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego. Planetarium prezentuje zjawiska astronomiczne związane z wyglądem nieba na różnych szerokościach geograficznych, ruchem planet i Słońca, fazami Księżyca oraz ruchem obrotowym Ziemi, a Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne prowadzi zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży w ramach kół zainteresowań m.in. astronomicznego, multimedialnego czy informatycznego oraz zajmuje się popularyzacją astronomii.

Planetarium, obserwatorium, Niepołomice, Małopolska

Niepołomice mają niewielki, ale uroczy rynek z małymi kamieniczkami. Oczywiście poszliśmy coś skonsumować. Pyszne pierogi i żurek jedliśmy w Restauracji Jaga będącej także cukiernią i kawiarnią, a doskonałą kwaśnicę spałaszowaliśmy w Restauracji JakuboweSmaki. Obie restauracje znajdują się przy niepołomickim rynku.

Niepołomice, rynek, Małopolska

Letnia oferta Niepołomic jest jeszcze bardziej ciekawa niż to, co można zobaczyć zimą, bo Niepołomice to m. in. Puszcza Niepołomicka, Ośrodek Hodowli Żubrów czy znajdujące się nieopodal miasta Bobrowe Rozlewisko.

Osoby interesujące się I i II wojną światową znajdą w Niepołomicach i okolicach wiele miejsc pamięci i cmentarze wojenne z obu wojen.

Co nie udało nam się zobaczyć zimą, zobaczymy wiosną i latem. Ostrzę sobie już zęby na kilka miejsc...

1. Bylam przejazdem w Niepołomicach

2. Prześlicznie i urokliwie. Na pewno jak będę miał okazję to odwiedzę.

3. Bardzo atrakcyjne miejsce, chętnie się tam wybierzemy na rodzinny wypad. :)

4. Słyszałam wiele dobrego o Muzeum Fonografii, choć sama jeszcze nie byłam. Będę w Krakowiek w sierpniu i chyba jednak wpiszę Niepołomice na listę ;)

1. Zachęcam do eksploracji ;) Odezwij się koło sierpnia, polecę Ci kilka fajnych miejsc w zależności od czasu i zainteresowań :)

5. Nie byłam, a widzę, że to klimatyczne miejsce ;)
    Zapraszam na mój blog

1. Tak! Fantastyczne! Jeszcze będzie zwiedzanie w cieplejszych klimatach ;)

6. Już widzę, że podobałoby się nam :-) Wpisuję na listę miejsc do odwiedzenia :-)

7. Chętnie wybrałabym się do takiego muzeum :)

8. Muzeum fonografii mnie zainteresowało! Chyba się wybiorę, mam w okolicach siostrę, więc ją namówię na wycieczkę :)

9. Kojarzyliśmy to miejsce tylko ze względu na zamek, jednak po Twoim wpisie widzę, że jest co robić! Przenoszę do pamięci.

1. Niepołomice to przede wszystkim atrakcje na rower, bo całą puszczę niepołomicką można cudownie "zjeździć", ale czekam przynajmniej na wiosnę :D

10. Jak dla mnie trochę za daleko, ale pięknie zdjęcia i miejsce na pewno warte odwiedzenia :)

1. Wiesz, ja mam takie miejsca pozaznaczane w całej Polsce i jak wymyślamy, że np. jedziemy podbijać Wielkopolskę, to sprawdzam w zakładkach czy coś tam ciekawego nie dodałam. To samo robię z knajpami regionalnymi :) Polecam na "zaś" :)

11. Takie klimaty bardzo mi odpowiadają. Super miejsce, będę musiał się tu wybrać gdy będę w okolicy