20 maja 2017

Informatyczny szał w Katowicach

komputery atari commodore muzeumJeśli jesteś wielbicielem komputerów, to z pewnością nie są Ci obce nazwy: Atari, Amiga, Commodore czy ZX Spectrum, bo są to obowiązkowe pozycje dla każdego komputerowego maniaka. Te wszystkie pozycje, jak i wiele innych, możecie odnaleźć w Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach.  Musicie jednak wiedzieć, że wybraliśmy to muzeum nieprzypadkowo.


Kiedy któregoś dnia syn wyrecytował mi różnice pomiędzy poszczególnymi konsolami, a nawet kolejnymi wersjami Office'a, zapytał mnie, na jakim Windowsie pracowałam w swoim życiu i czy pamiętam, kiedy wypuszczono pierwszego xboxa, zadałam dziecku sakramentalne pytanie czy nie chciałby pogłębić swojej wiedzy w muzeum. Dziecku zaświeciły się oczy, więc usiadłam do poszukiwań.

Wybór padł na Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach z uwagi na bogate zbiory. Akurat organizowali u siebie „Noc Muzeów”, więc na zwiedzających czekały dodatkowe atrakcje.

Wybraliśmy się zatem do Katowic. Tuż po przekroczeniu progu muzeum poziom ekscytacji u dziecka sięgnął zenitu. Wzięliśmy udział w konferencji, ale niestety była to wiedza zdecydowanie dla niego za poważna i w większości niezrozumiała. Oddaliliśmy się zatem „po angielsku” w stronę stanowisk komputerowych, gdzie czekały informatyczne skarby. Od czasu do czasu podsłuchiwałam o czym mówią prelegenci, a była to cenna wiedza. Igor z tatą zaczęli okupować stanowiska komputerowe, bo znaleźli tam prawdziwe rarytasy dla wielbicieli komputerów.

W muzeum można było grać na starych modelach PC. Nawet ja, deklarująca na co dzień, że gry mnie nudzą, zagrałam m.in. w znane mi: „Neverhood”, a nawet zaczęłam sobie przypominać komendy w DOS-ie. Chyba największą atrakcją był Quake 3 Arena, w którego można było zagrać na kilku stanowiskach. Czymś w rodzaju egzotyki był DOS i wzbudzał zainteresowanie zwłaszcza u najmłodszych fanów informatyki. Poza tym można było również zobaczyć jak dawniej wyglądały joysticki, zobaczyć największego joysticka w Polsce, obejrzeć wnętrze komputera, mnóstwo modeli starych komputerów i wiele innych atrakcji.

Niestety dziecku nie udało się zagrać na Pegasusie i fakt ten opłakiwał przez następne pół godziny, dopóki nie zapadła decyzja o powtórnym przyjeździe do muzeum, bo dziecko wciągnęło się nie na żarty i chce wracać.

Muzeum jest dość młodym miejscem i każdy z Was może je wspomóc finansowo, w postaci wolontariatu czy też oddając sprzęt komputerowy: oddaj komputer do muzeum

Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach
plac Sejmu Śląskiego 2 (wejście od ul. Sienkiewicza 28)
40-061 Katowice, tel.: 32 4130890,
e-mail: zwiedzanie@muzeumkomputerow.edu.pl

Zwiedzanie odbywa się zawsze w soboty o godz. 15:00, po wcześniejszej rezerwacji miejsc – zwiedzanie tylko grupowe.

komputery, atari, commodore, muzeum

Katowice, atari, komputery, commodore, muzeum

Katowice, muzeum, atari, commodore, komputery

muzeum, komputery, Katowice, atari, commodore

Katowice, muzeum, komputery, atari, commodore

Katowice, komputery, atari, commodore, muzeum

1 komentarz: